Masz pytania?+48 22 3076806

Historia Toms

logoTOMS - jedna z najbardziej znanych światowych marek, która dzięki swojemu innowacyjnemu pomysłowi odmieniła życie milionów osób na całym świecie. Pomysł jest prosty - kupujesz buty TOMS i za każdą sprzedaną parę firma daje w prezencie buty dla tych, którzy ich najbardziej potrzebują. Według tego klucza na świecie rozdano już ponad 86 milionów par butów. To, co rozpoczęło się od prostego pomysłu, rozwinęło się w mocny model biznesu, który pomaga w zwalczaniu ubóstwa i poprawie warunków zdrowia, edukacji i bytowych dla dzieci i lokalnych społeczności z całego świata.  

 

1. JAK TO SIĘ ZACZĘ‎ŁO?

2006 roku amerykański podróżnik Blake Mysockie podczas wyprawy do Argentyny zauważył, że mnóstwo wiejskich dzieci nie posiada obuwia i cierpi od rozmaitych ran i zakażeń. Blake Mysockie postanowił pomóc dla wszystkich, którzy nie posiadają butów i założył firmę TOMS Shoes, która za każdą sprzedaną parę butów zobowiązała się do oferowania w prezencie pary butów dla dziecka, które ich naprawdę potrzebuje. To jest zasada "Buty za buty". Do dzisiejszego dnia TOMS rozdała już ponad 35 milionów par butów na całym świecie. 

Jak mówi założyciel marki i autor pomysłu, w tym pomyśle było coś, co napawało wiarą w sukces, chociaż B. Mycoskie nie posiadał ani doświadczenia, ani kontaktów w branży obuwniczej: Miałem tylko jedną rzecz, którą wymyśliłem prawie natychmiast, - nazwę swojej nowej firmy. Nazwałem ją TOMS. Wymyśliłem ją szukając skrótu do zdania Buty dla lepszego jutra". Tak powstały Buty jutra" (ang.   Tomorrows Shoes TOMS)“.

 

Untitledbw22. DLACZEGO MODEL CHARYTATYWNEGO BIZNESU JEST LEPSZY OD TRADYCYJNYCH AKCJI CHARYTATYWNYCH?

Na to pytanie odpowiedzi udziela sam autor inicjatywy B. Mycoskie: Moim pierwszym pomysłem było samodzielna działalność charytatywna polegającą na rozdawaniu butów, lecz aby nie być zależnym od osób prezentujących buty, postanowiłem prosić przyjaciół i rodzinę o datki pieniężne, aby regularnie kupować buty takie, których dzieci naprawdę potrzebują. Mankament pomysłu polegał na tym, że taka działalność będzie trwała dopóki będę w stanie przyciągnąć darczyńców. I chociaż mam dużą rodzinę i wielu przyjaciół,nietrudno sobie wyobrazić, że moje osobiste środki szybko się skończą. I co wtedy? Co się stanie z tymi społecznościami, które zaufają mi jako nowemu dostawcy butów? Nie, tym dzieciom nie wystarcza przypadkowych darów od obcych ludzi - one potrzebują stałego, stabilnego, pewnego dostawcy butów.<...> I tak narodził się pomysł: być może stworzyć prosperujący biznes, który dostarczy tym dzieciom buty? Czy można odnaleźć rozwiązanie, które zapewni stałe dostawy obuwia?

3. „BUTY ZA BUTY”  - OD POMYSŁU DO REALIZACJI

1 krok: partnerstwo

Ty kupujesz buty, a Toms zawiera umowy z producentami i organizacjami charytatywnymi, aby dla nich zostało wykonano tyle par butów, ile zostało kupione.

2 krok: rozeznanie potrzeb

Oddział odpowiedzialny za dystrybucję butów zdobywa informacje, jakie modele i rozmiary są potrzebne i wysyła odpowiednie zamówienie do producentów obuwia.

3 krok: dostawa i przekazanie

Buty z zakładów produkcyjnych wędrują wprost do organizacji charytatywnych, aby jak najszybciej trafiły do potrzebujących ich dzieci.

4 krok: zapewnienie przekazania

Rozdawane obuwie nie może kosztować. Toms pokrywa wszelkie koszty transportu do każdego zakątka świata: od transportu morskiego po zapłatę za usługi tragarskie.

5 krok: rewizja dokonań

Toms nieustannie uczy się: przeglądamy i dokonujemy analizy powstających trudności, omawiamy je z partnerami oraz dostosowujemy się do nowych okoliczności; w taki sposób czynimy naszą pracę bardziej wydajną.

6 krok: odpowiedzialność i ciągłość

Toms zobowiązuje się do odpowiedzialnego rozdawania butów i nieustannej organizacji działań charytatywnych.  Po każdej akcji następuje kolejna.

 

Untitled3bw4. POZOSTAŁE INICJATYWY TOMS:

  1. Wsparcie dla osób z problemami wzroku. Inicjatywa oparta na tej samej zasadzie - część z dochodu za sprzedane okulary przeciwsłoneczne jest kierowana  do osób potrzebujących badań czy operacji wzroku.
  2. Sprzedaż kawy. Jeden kubek kawy TOMS to dobowa norma wody pitnej, a paczka kawy TOMS to tygodniowa norma wody pitnej dla tych, dla kogo czysta woda jest luksusem.
  3. W 2015 r. wystartowała nowa inicjatywa TOMS - kupno torebki TOMS będzie formą wsparcia dla matek (profesjonalni specjaliści i niezbędne środki) z całego świata.

Prezydent USA Bill Clinton powiedział, że Blake jest jednym z najciekawszych z poznanych przez niego przedsiębiorców. 

Untitled4bw